Druhý októbrový víkend sa niesol v duchu otvárania ďalšieho ročníka Individuálneho rozvojového programu pre učiteľov. Už 9- krát po sebe sa stretli rozvojachtiví učitelia, ktorí nasledujúci školský rok spoznajú priamo vo svojich triedach silu mentoringu. LEAF už deviaty rok prepája učiteľky a učiteľov s mentormi a mentorkami, ktorí ich sprevádzajú počas celého školského roka na ceste za svojimi cieľmi s využitím mentoringovo-koučingových techník.
Po roku, kedy sme naša mentorská partička stretávala iba virtuálne z našich obývačiek sme sa stretli osobne. S veľkou radosťou z osobného stretnutia sme sa pustili do oprašovania našich mentorských zručností, ale neodpustili sme si ani ochutnávku nových prístupov a techník. Vedeli ste, že vyskúšať si koučovací rozhovor sa dá nielen vo dvojici pri káve alebo čaji, ale aj kráčajúc v trojici na hrad a že Riddikulus nemusí byť iba zaklínadlo z Harryho Pottera? My sme to vyskúšali na vlastnej koži a pomohlo nám to nabrať nový vietor do plachiet nášho nadchádzajúceho mentorského dobrodružstva ?
V sobotu poobede sa k nám pridali tí najdôležitejší- učitelia a učiteľky, ktorí sa rozhodli vyskúšať si mentoring spolu s nami. Po úvodných aktivitách sa dozvedeli, kto ich bude na ich ceste mentorsky sprevádzať a prvé neformálne stretnutia a rozhovory sa mohli začať. Ukončili sme ich večer spevom a gitarou.
Je to výborná šanca spoznať rovnako zmýšľajúcich, nadšených ľudí pre učenie a vzdelávanie. Získaš veľa kontaktov, nových priateľov, dozvieš sa zaujímavé veci. Zažiješ si aktivity, podnetnú reflexiu. Budešnamotivovaný veci meniť, resp. posliníš si motiváciu ísť ďalej
Po uvedení do problematiky mentoringu sa účastníci už len rozdelili či už do menších alebo väčších skupín, kde si V nedeľu sme pod taktovkou Michala Orsága z Edukačního Laboratoře v Prahe absolvovali prvý modul akreditovaného kurzu zameraného na formatívne hodnotenie. Formatívne hodnotenie vystihujú základné princípy, medzi ktoré patrí sledovanie individuálneho pokroku žiakov, podpora silných stránok žiakov a práca s chybou. Spoločne s 28 učiteľmi z celého Slovenska sme na tieto princípy pozreli hlbšie. Vyskúšali sme si, ako vyzerá správne formulované formatívne hodnotenie, kedy je vhodné takúto formu hodnotenia využiť, aký je rozdiel medzi formatívnym a sumatívnym hodnotením a ako sa uistiť, že aj keď nedávame známky, žiaci, ale aj ich rodičia majú informáciu o vzdelávacom pokroku.
„Dobrá spätná väzba je taká, pri ktorej viac pracuje ten, kto ju dostáva ako ten, kto ju dáva.“
Michal nám priblížil príklady dobrej praxe formatívneho hodnotenia zo susednej Českej republiky a povzbudil nás všetkých k odvahe postupne a po malých, ale trvalých krokoch prinášať ho aj do slovenských tried a pomôcť tak svojim žiakom efektívne napredovať.
Ďakujeme! ?